A1 Advertisement
Новини от Пловдив » Важно » Секулов: Заради децата на Пловдив трябва да възстановим филмотечното кино
Важно Градът Кино Култура Мнения Пловдив Пловдив Важно Чети с ПловдивПрес

Секулов: Заради децата на Пловдив трябва да възстановим филмотечното кино

От Радослав ИВАНОВ

Прекрасната идея в Пловдив да се възстановят кинопрожекциите във формат филмотечно кино е напът да се реализира. Колко важна е този тип култура, особено за възпитанието на младата публика под тепетата разговаряха драматургът на Драматичния театър Александър Секулов и неговият събеседник в Литературен салон „SPIRT&SPIRIT“, кинокритикът доц. Деян Статулов.

„Навремето в Полвдив, а зная, че и в София съществуваше такава кинолектория, водеше я Тодор Андрейков, но тук имаше филмотечно кино. В салона на кино „Христо Ботев“. Прожекциите бяха в четвъртък и ги водеше моят преподавател по кино в „Сценични кадри“ Костадин Костов. Той беше много интересен човек, страшно специфичен чешит. Но той съумя в рамките на 4-те години, през които аз бях от 9 до 11 клас, да възпита цяло едно поколение, което изгледа невъзможно много архивни, стари, хубави филми. По този начин Костов изгради цяла една кинопублика и сега се питам дали това не е възможно да се повтори“, подхвана темата Секулов.

„Разбира се, това трябва да се помисли, но Пловдив заслужава да има филмотечно кино заради децата. Заради възпитанието на новата публика! Иначе няма да стане. Няма да стане, казвам го съвсем сигурно. Няма как да възпитаме нова публика, ако не я подхванем с обяснение, какво е, какъв е филмът, какъв е неговият принос. Да речем, спомням си как филма «Дилижансът» Костов ни го беше анализирал в рамките на половин час. И беше много експресивно, много интересно. Та те питам, дали не виждаш възможност, и дали не трябва да се помисли за една такава национална програма. Ако пък не е национална, то да видим дали не може да стане регионална. Примерно пловдивската община, ако това нещо им се предложи, аз съм убеден, че може да се финансира“, обърна се Секулов към своя събеседник.

И допълни: „ Как гледаш на тази възможност, защото иначе само ще си говорим, че публиката се променя, но тя, публиката, може да се променя и към добро. Тя може да бъде променена към добро, стига само да намериш път към нея, да ѝ обясниш историята, периодите на киното и така нататък.“

В отговор ръководителят на сектор „Екранни изкуства“ в Института за изследване на изкуствата при БАН доц. Деян Статулов коментира: „Първо да ти кажа, че целият архив на Костов е в нашия Институт за изследване изкуствата. Ние го откупихме от дъщеря му още по времето на проф. Сашо Янакиев, когато беше шеф на Института, архивът е описан и дигитализиран.“

„Това е чудесно. Костадин Костов беше ентусиаст. По професия беше счетоводител. Доста конфликтен като човек, но за него киното беше всичко. Той живееше за киното, мислеше за книгото. И успя да ни предаде това и на нас, учениците от „Сценични кадри“. Там бяхме с Кольо Карамфилов, бяхме направили един кържок и на 15-16 години снимахме кино. Печелихме награди в Канада и тези филми продължават да съществуват. Казвам го, защото от такива малки, непознати, незабележими хора, за които никога няма да чуете, е изграден целият ни живот. Целият ни живот се дължи на ентусиазма на един човек, който решава да прави нещо и любовта към това изкуство в случая, се е прехвърлила на много широк кръг от хора. Всичко, което знаехме тогава за киното, го бяхме научили от Костов. Цяло едно поколение, Кольо Карамфилов, Иля Симеонов, Емо Тонев. Ето от такива хора и на такива усилия с младите хора се крепи всичко, което все още се крепи. И мисля, че в Пловдив тази традиция и това дело трябва да се възродят. Аз съм готов да го направим дори тук“, сподели Секулов.

„Има различни варианти. Преди време един пловдивски предприемач се свърза с мен. И поиска да направим такива кинолектории в Пловдив. Той не разчита на никакви обществени и държавни средства. Той си е ентусиаст. Не мога още да  му кажа името, но идеята е два пъти в месеца да идвам тук и да правим кинолектория“, разкри повече за идеята Статулов.

„Кинолекторията не е само да видиш филма. Тя е и някой да ти обясни какво ще видиш. Да ти обясни кое е важното, как се отбелязва този филм, през какъв етап минава киното чрез него“, допълни го Секулов.

Още интересни моменти от разговора вижте във видеото.

Гледайте и пълния запис на представянето на новата книга на доц. Деян Статулов „Между два кадъра“, която съдържа 51 разговора с най-известните актьори, режисьори и оператори на българското кино.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...