A1 Advertisement
Новини от Пловдив » Бизнес » БДЖ – „Н`екъф ужас, н`екъф ад“
Бизнес България Важно Коментари Мнения Политика Транспорт

БДЖ – „Н`екъф ужас, н`екъф ад“

  • Колко хора още трябва да загинат, за да се пукне гнойният цирей БДЖ/НКЖИ
  • Положението в държавните железници е аху-ихо, но труповете се търкалят по релсите

 

От Радослав ИВАНОВ

Българските държавни железници са родили безброй саркастични вицове още от времето на соца. Което донякъде може да е забавно, ако всъщност не беше тъжно. В последните години и месеци обаче, случващото се в БДЖ/НКЖИ се превърна от смешка във филм на ужасите. Абсурдът на Кафка ряпа да яде спрямо реалността в железопътния ни транспорт. Отстрани е невъзможно да се прецени дали става дума за пълно безхаберие, некомпетентност и престъпна небрежност или съвсем хладнокръвна и високо организирана престъпна група с бели якички. Безспорно обаче е едно – във влаковете и по релсите загиват хора. Българите плащат с живота си нечия тежка безотговорност.

Казвам безотговорност, защото ситуацията в БДЖ е силно проблемна не от вчера. Състоянието на подвижния състав и релсовия път е силно компромисно, разбирай опасно, в голям процент от цялото. И това не е някаква тайна. Това е проблем, който виси на врата на всяко едно управлявало досега правителство. За началниците на БДЖ/НКЖИ изобщо не ми се говори. Дано поне един там да има съвест и тя да го измъчва до края на дните му. Това им пожелавам. Държавата обаче отдавна е доказала, че не й е съвестно за нещата, които се случват в този сектор. В железниците се наливат непрекъснато субсидии за какво ли не от публичните средства, но впечатлението е, че парите просто изчезват като капки вода в пясъка. През ноември 2024 „БДЖ – Пътнически превози“ получи допълнителни пари в размер на над 48.1 млн. лв. за превоз на пътници. Иначе годишната субсидия на държавния жп превозвач е в порядъка от 200 млн. лева.

Съгласен съм, че този тип инфраструктура е приоритетна част от националната сигурност и не е лесно да се вземе радикално решение. Например за приватизация. Но разбирам също, че когато нещо е важно за сигурността на нацията, трябва да се грижиш адекватно за него, а не да го превърнеш в заплаха за живота на хората. Както е в момента.

И като гледаш подобни видеоклипове из социалните мрежи, как да си помислиш, че може да бъде друго…

Погледнато в перспектива напред и назад, отстрани нещата изглеждат доста гнили: имаме едно държавно предприятие, което потребява стотици милиони левове от данъкоплатеца на най-бедната европейска държава, по принцип и с малки изключения работи на загуба десетки години вече, дава работа на десетки хиляди избиратели, реализира някакви по-сериозни подобрения единствено благодарение на общоевропейската необходимост от скоростен транспортен жп коридор, за който ни дадоха някакви европари и … толкова.

Останалото е шок и ужас.

16 януари 2025 – локомотив се запали на гара Брусарци

15 януари 2025 – два товарни влака се удрят челно край Локорско – двама загинаха, шестима са ранени, от тях двама тежко

10 декември 2016 – на гара Хитрино дерайлираха и се взривиха цистерни, 7 загинаха

12 юли 2014 – на гара Калояновец бързият влак София-Варна дерайлира, загина машинистът, 14 бяха ранени

28 февруари 2008 – на гара Кардам се запали кушет вагонът на композицията София-Кардам, 9 загинаха

31 май 2003 – бързият влак от Варна за София се удря от композицията Карлово-София, единият машинист загина

4 май 1996 – край гара Бяла се удрят две пътнически композиции, 23 са ранени

1 октомври 1992 – на спирка “Бисер” край Харманли товарен влак се удря  международния експрес “Истанбул-Белград”, загинаха 6 човека

17 август 1992 – на гара Казичене експрес “Слънчев бряг” се удари в маневрираща товарна композиция, загинаха 8, 51 бяха ранени

Внимание, това видео съдържа нецензурен език!

На фона на тази грозна статистика от историята на БДЖ с 13 много тежки инциденти през годините, в които загиват 116 души, направо комично изглежда случката, в която пътниците в Пловдив бутаха електричката за Димитровград край Вагоно-ремонтното депо, защото по мрежата нямало ток. Тук обаче има хепиенд. Пътниците добутват влака до участък с електричество и успяват все пак да пътуват.

Позволявам си да отегчавам читателите с дати и цифри, защото инцидентите не спират и броят на жертвите се трупа. Засега единствено на обществената ни съвест. Но е крайно време нещо да се направи. Очевадно разкапаната система да се ремонтира основно например. Дори, ако е нужно, да се разглоби нацяло заради това. Защото иначе ще продължават да умират хора. Утре може да сте вие или аз. Да пази Господ!

Внимание, това видео съдържа нецензурен език!

“Кучетата си лаят, влакът си върви”, ще перефразирам българската национална мъдрост. Сигурен съм, че началниците в БДЖ/НКЖИ не се возят на влаковете, за които отговарят. Карат ги със скъпи черни лимузини. Министрите, които отговарят за транспорта и финансите също. Един съвет към всички тях: Не е нужно да слизате от мерцедесите. Просто обърнете внимание на тежкия проблем и направете поне една стъпка напред към евентуалното му решение. Не се иска някаква саможертва от ваша страна, а малко смелост и логично мислене.

Но пък оставките на шефа на НКЖИ Стоян Стоянов и на управителя на „БДЖ- Товарни превози“ Християн Кръстев някак естествено са добре дошли.

Министерство на транспорта

Защото по света има доста добри примери. Японските железници например се славят с точността си до секунди. Решили са основните проблеми и дори мислят за костенурките, като им правят тунели под релсите.

За разлика от нашите, които пък са известни с тежките си катастрофи и жертви. А, да, и с пословичните си закъснения също.

ПИМК БИЛД

Коментари

Коментари

PIMK BUILD
БРАДЪРС СЕКЮРИТИ ГРУП
38-Истории-за-началото-на-планинарството-в-България

Архив по дни

Архив по седмици

Архив по месеци

Архив по години

Категории

Времето

Дондукова или Вазова да се казва градската градина зад Природонаучния музей, обновена с близо 5 млн. лева?

  • Вазова градина е най-правилното наименование. Иван Вазов е живял на съседната улица, тук е написал едни от най-забележителните си произведения. Хората са се стичали под балкона, за да го приветстват 37%
  • Както я знаят пловдивчани от създаването ѝ – Дондукавата градина. Хората са я кръстили така, защото е създадена по време на привременното управление и по препоръка на княз Александър Дондуков-Корсаков 30%
  • Не ме интересува. Нека си остане както досега без официално име – Градската градина 18%
  • Референдум. Това е най-справедливото решение. 8%
  • Капитан Бураго – Освободителя на Пловдив. Неговият паметник също е в тази градина и всяка година Пловдив му отдава почит на 16 януари, когато Бураго с отряд драгуни форсира Марица и освобождава града. 7%

Начална дата: 24.04.2024 @ 19:09 | Крайна дата: 24.05.2024 @ 19:09

Зареждане ... Зареждане ...