Министерството на земеделието и храните представи дългоочкавания проект за закон за агрохранителната верига, който трябва да свие големите търговски надценки на основни храни в търговските вериги и да намали дисбаланса между печалбите на производителите и на търговците.
В проекта, който ще бъде подложен на обществено обсъждане, се предвижда релулация на цените на 22 основни стоки, както и таван на надценките между 10 и 20 процента.
Става дума за 22 основни хранителни стоки, които се консумират ежедневно: ориз, брашно, хляб, месо, кайма, мляко, сирене, кашкавал, яйца, боб, мед, пресни плодове, зеленчуци и др.
Какво предлага законът на МЗХ?
- Фермерите/производителите да получават цена по-висока от себестойността за продукцията и минимум 10% надценка.
- Преработвателите могат да получат до 20% надценка от крайната цена на продукта.
- Опит за регулация на цените на 22 основни продукта
- Вносни храни и продукти (непреработени) – до 10% надценка;
- За търговци на едро по цялата верига на доставки – не повече от 10% от данъчната основа;
- За търговци на дребно с оборот над 20 млн. лева – не повече от 20% от данъчната основа (по отношение критерия за определяне на търговците на дребно предстои да се обсъди и друга възможност за диференцирането им, въз основа на налични обекти с търговска площ над 400 кв.м);
Проектът предвижда поне 50 процента от определени хранителни продукти в големите търговски вериги да бъдат български. Това включва мляко и млечни продукти (с изключение на имитиращите продукти), прясно месо от едри и дребни преживни животни, свине и птици, яйца, пчелен мед, както и сезонни плодове и зеленчуци. Българските продукти ще трябва да се продават на обособени за целта места.
Проектът въвежда следните максимални нива на промоционалните отстъпки, маркетинг, реклама и други промоционални услуги:
– при покупко-продажба на земеделски продукти и храни към краен потребител промоционалните отстъпки не трябва да надвишават 25% от обема или оборота, предварително определени от страните.
– при покупко-продажба на земеделски продукти и храни между доставчик и търговец на дребно услугите, свързани с маркетинг, реклама, логистика и др. услуги за промотиране, не могат да надвишават 10% от общата доставна цена за съответния продукт. Това правило се прилага по отношение на търговци на дребно с оборот над 20 млн. лева.
Предвижда се и създаването на обсерватория към Министерския съвет, която ще анализира разходите и разпределението на стойността по веригата и ще представя доклади пред Народното събрание.
Срокът за прилагане на търговските надценки, максималните нива на отстъпки, маркетинг, реклама и други промоционални услуги, както и на специфичните изисквания за асортимент на българска продукция, е една година от влизането в сила на закона. При необходимост този срок може да бъде удължен с акт на Министерския съвет.
Проектозаконът за агрохранителната верига бе изготвен след обявения бойкот на търговските вериги, който се надигна заради растящите цените на храни и основни продукти.
Министърът на земеделието Георги Тахов подчерта, че това не са стъпки срещу бизнеса, а опит за защита на интересите на потребители и на производители.