Радослав ИВАНОВ
Езикова гимназия „Пловдив“ спечели проект, финансиран от Европейския съюз – NextGenerationEU, за изграждане на училищна STEM среда и високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи (ВОСКС) на стойност 504 995. 54 лева. Средствата идват от Националния план за възстановяване и устойчивост с Процедура BG-RRP-1.015 „Училищна STEM среда“, като цялата сума се отпуска по Механизма за възстановяване и устойчивост.
„На практика така ще разширим вече успешно работещия при нас STEM център“, обясни директорът на елитната пловдивска гимназия Николай Радев. Той разказа, че началото е положено преди 5 години, когато се отваря програмата за изграждане на новите образователни центрове. „Тогава ние бяхме едно от едва 120 училища в цялата страна, които спечелиха проекти и срещу 300 000 лева изградихме шест нови и модерни учебни стаи по природните науки. Те са напълно обзаведени с лаборатории по физика, химия и биология“, допълни Николай Радев.
„Проектът ни беше одобрен на максималната възможна стойност от малко над половин милион лева, с които ще изградим разширение на STEM центъра. Това ще са кабинети по информатика и математика. Продължаваме да дооборудваме кабинетите по природни науки и ще създадем чисто нови пет кабинета. Два от тях са много големи, те ще бъдат разделени на две части, които ще могат да бъдат обединявани. Това са кабинетите по информатика. Останалите ще са по математика.
Отделно от тях, по същата програма ще оборудваме още осем кабинета – това са така наречените високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи. В тях ще има нови интерактивни дисплеи и ще бъдат свързани през интернет в системата на цялото училище. По този начин осъвременяваме учебния процес по изискванията на Европейския съюз“, разказа още директорът на Езикова гимназия „Пловдив“.
Той разясни пред учениците подробности по проекта, а залата се зарадва на сериозните параметри на новите компютри, с които кабинетите ще бъдат оборудвани. Най-доволни от новите машини бяха преподавателите по информатика.
Николай Радев изтъкна важността на STEM обучението, което създава практичност на знанията, които усвояват децата. „В началото и учителите на бяха съвсем наясно с този иновативен начин. Но вече знаем, че STEM е постигнане на цели, създаване у учениците на логическо и иновативно мисление, така че те да могат да решават проблеми и да се справят с всеки един практически въпрос. Критичното мислене на учениците също е една от целите на STEM обучението. Комуникационните им умения и работата в екип, които всъщност в училище днес много трудно се създават, знаете, те са откъснати един от друг и комуникират през устройствата и интернет. Ние обаче изграждаме логическо мисление у децата, защото решаването на различни проблеми чрез STEM обучението създава онези практични умения, които доскоро бяха сериозна слабост на българското образование. Ние сме много силни в сферата на научната подготовка, но връзката с практическо обучение е нещо, което сериозно трябва да се развива. А резултатите са налице.
Първо, аз мисля, че няма друга гимназия в България, която да има шест кабинета по природните науки, по физика, по химия, по биология. И резултатите не закъсняха. Преди четири години имахме световен шампион по химия в нашето училище. Тази година на Националната олимпиада по физика сме втори в България, нищо че сме езикова гимназия. Ние оборваме клишето, че тук се подготвят специалисти само по езици. Всяка година около 60 наши випускници ги приемат да учат медицина, например. Резултатите ни са много добри“, сподели още директорът на Езикова гимназия „Пловдив“.
Той подчерта отличното взаимодействие и сериозната подкрепа, която училището получава от родителите и от свои бивши възпитаници, които се чувстват като неразделна духовна общност и се отзовават по всякакви начини. Известният пловдивски бизнесмен Илиян Филипов например безвъзмездно ще извърши строителни дейности по събаряне и разчистване, които ще помогнат при реализирането на новия проект.
Какво още каза Николай Радев вижте във видеоматериала.